3
min read

Wat is een goede conversieratio?

Wat is een goede conversieratio?

We gebruiken de conversieratio om onderscheid te maken tussen bezoekers die specifieke gunstige acties uitvoeren op uw site of bestemmingspagina en bezoekers die dat niet doen. De conversieratio vertelt ons hoeveel van de bezoekers deden wat wij (als webmasters) van hen verwachtten. Aangezien elke eigenaar van een bedrijf en website ervoor wil zorgen dat degene die ze bezoekt, iets koopt of ervoor betaalt, hoe hoger de conversieratio, hoe beter.

De vraag is, wat wordt beschouwd als een goede conversieratio? – Deze vraag is niet zo eenvoudig of zo algemeen als je zou denken. Als u bijvoorbeeld handelt in hoogwaardige, zeer specifieke soorten producten, kunt u een conversieratio van 1% als goed beschouwen, bijvoorbeeld als u zeer intelligente bouwmachines verkoopt die ook nog eens mooi zijn om naar te kijken. Veel bezoekers komen misschien alleen om het product te zien en zijn gefascineerd; ze zouden het toch nooit kopen vanwege een zeer beperkte markt en zeer specifiek gebruik. Aan de andere kant, als u een gewoon huishoudelijk artikel verkoopt, zoals wasmiddel, zou u een conversieratio van 5-10% als een goede conversieratio kunnen beschouwen.


Dus, wat is een goede conversieratio?

In een zeer algemene vorm wordt een conversieratio tussen 2% en 5% als een goede conversieratio beschouwd. Als u een campagne op sociale media uitvoert, kunt u, afhankelijk van uw product, een conversiepercentage van 3% tot 7% ​​behalen en dit wordt als een goede conversieratio beschouwd. Met e-mailcampagnes kunt u tot 20% boosten.

Het lijkt misschien een heel klein aantal, maar onthoud dat niet iedereen altijd geïnteresseerd is in kopen, en mensen vertrouwen er nog steeds op en geven er de voorkeur aan om in fysieke winkels te winkelen.

Als het echter om services gaat, kan dit aantal hoger zijn. Als u bijvoorbeeld het aantal aanmeldingen meet als conversieratio, kunt u eindigen met een conversieratio van 30% - 40% en in sommige gevallen zelfs meer.


Hoe kunt u uw conversieratio nog beter maken?

Enkele kleine wijzigingen kunnen uw conversiepercentages verhogen. Beter site-ontwerp, eenvoudige en elegante thema's, al deze dingen zorgen voor een betere gebruikerservaring. U kunt andere diensten aanbieden:

  • U kunt bijvoorbeeld 'gratis verzending' aanbieden. Het percentage mensen dat geïnteresseerd is in het kopen van een artikel zonder verzendkosten en met verzendkosten is erg hoog. Mensen geven de voorkeur aan gratis verzending. Bied ook gemakkelijke en probleemloze retourzendingen aan. Niet iedereen gaat zijn artikelen terugsturen, maar als je ze gemoedsrust geeft dat als hun product kapot aankomt of niet werkt, je het gratis zult laten vervangen, dit zal hun vertrouwen en uiteindelijk de verkoop vergroten.
  • Voeg gemakkelijk bereikbare kanalen voor klantenondersteuning toe. Live Chat heeft tot nu toe de beste feedback gekregen. Het opnemen van een livechat vergroot de kans op aankoop tien keer. Vaak kan een kleine misvatting of vraag over een productkenmerk leiden tot verlaten winkelwagentjes. U kunt die vermijden door hen ter plekke vragen te laten stellen en een zekere aankoop te doen.
  • Veiligheid! Zorg ervoor dat uw klanten weten dat uw site veilig is en dat u hun gegevens, zowel persoonlijk als financieel, veilig houdt. Dit zal het vertrouwen vergroten en je zult zien dat je conversieratio omhoog schiet.


Wil je weten waarom je conversie laag is? Of welke conversie je moet kiezen?