3
min read

Waarom is het bijhouden van conversies belangrijk?

Wil je weten waarom conversie tracking belangrijk is? Op deze pagina vind je het process en de keerzijde.

Conversies bijhouden is het proces waarbij u weet hoe of of een bepaalde functie, stap, advertentie, campagne of actie wordt uitgevoerd op uw site of bestemmingspagina. Met het bijhouden van conversies kunt u precies weten hoe uw bezoekers omgaan met uw site en een specifieke bestemmingspagina. Het bijhouden van conversies is belangrijk omdat het u laat weten hoe uw bezoekers reageren op uw advertentie of op een specifieke gewenste actie op uw site of pagina. Door conversies bij te houden, kunt u de nodige wijzigingen aanbrengen om ervoor te zorgen dat u maximale resultaten behaalt en dat u het meeste haalt uit de bestede tijd en geld.

Het bijhouden van conversies kan van alles zijn, van het opmerken van het aantal aanmeldingen op uw website, het verzamelen van e-mailnieuwsbrieven, de verkoop van een product of het downloaden van een eBook. Als webmasters brengen wij bezoekers naar onze websites. Het krijgen van die bezoekers kost ons zowel tijd als geld, en dan moeten we ervoor zorgen dat we ze bepaalde dingen laten doen wanneer ze op onze site of een specifieke pagina zijn. Als u bijvoorbeeld een eigenaar van een eCommerce-site bent, wilt u dat deze een aankoop doet. Als je een blog hebt, wil je dat bezoekers door je berichten bladeren, en misschien wil je dat ze zich ook aanmelden voor je nieuwsbrief, zodat je ervoor kunt zorgen dat ze je blog blijven bezoeken zodra je nieuwe inhoud hebt. gepubliceerd.


Conversies bijhouden, het proces:

Nu we de noodzaak van het bijhouden van conversies en het belang ervan hebben vastgesteld, gaan we eens kijken hoe het proces van het bijhouden van conversies werkt. Als u wilt weten hoe een advertentie presteert voor uw site, kunt u het AdSense-dashboard van Google of Facebook Ad Manager bezoeken, waar u kunt zien hoe uw advertentie presteert. Hoeveel mensen heeft het bereikt? Hoeveel mensen hebben het gezien en hoeveel hebben op die advertentie geklikt?

Maar wat gebeurt er na die klikken? Zodra er op een advertentie is geklikt, komt de bezoeker op uw pagina, uw site. Vanaf hier moet je er zeker van zijn dat een specifieke bezoeker de door jou gewenste acties uitvoert. Hier kunt u de conversietracking doen. U moet de bekende Google Tag of Facebook Pixel gebruiken om de gebruiker te volgen en te weten wanneer ze die zeer specifieke actie uitvoeren die u nodig had. 

Dit kan een verkoop zijn, een aanmelding, een download, het invullen van een formulier of wat dan ook - de mogelijkheden zijn eindeloos.


De keerzijde (donkere kant) van het bijhouden van conversies:

hoewel het bijhouden van conversies onvermijdelijk is en het belang ervan niet kan worden ontkend, is er ook een keerzijde. Dat nadeel komt in de vorm van overmatige tracking. Door overmatige tracking te gebruiken, kan uw site worden gemarkeerd voor ongepast gebruik en kan het ook leiden tot verlies in de rangschikking van zoekmachines en uiteindelijk ook tot een zwarte lijst.

Hoewel weten wat uw bezoeker doet wanneer hij op uw site is, u nuttige statistieken geeft, kan te veel weten of te veel weten ook als ongepast worden beschouwd. Zorg ervoor dat u alleen bijhoudt wat nodig is en niet buiten uw site om.

Als u te veel gebeurtenissen op uw tag inschakelt, veroorzaakt dit ook een vertraging en een overmatige belasting van de verwerkingskracht van uw server. Zorg ervoor dat u alleen bijhoudt wat nodig is, en u zult goed zijn.

Wil je weten wat een goede conversie is? Of welke conversie cursussen er beschikbaar zijn?