Als u niet weet wat het bijhouden van conversies is, laten we dat dan eerst definiëren. Simpel gezegd, het bijhouden van de gewenste actie staat bekend als het bijhouden van conversies. Het gebruik van conversietracking om te begrijpen hoeveel bezoekers uiteindelijk de gewenste actie hebben uitgevoerd, wordt conversieratio genoemd.
Als er bijvoorbeeld in totaal 500 bezoekers op uw site kwamen en slechts 50 daarvan deden wat u, als site-eigenaar, voor hen had bedoeld, dan wordt uw conversieratio 50 gedeeld door 500 keer 100. vertellen over dit percentage in procenten, dat ook gemakkelijk te begrijpen en te verwerken is.
In dit voorbeeld is de conversieratio dus
- / 500 = 0,1
0,1 x 100 = 10%.
Dit betekent dat slechts 10% van de bezoekers de gewenste taak heeft uitgevoerd en dat 90% van de bezoekers verloren is gegaan. 90% is een aanzienlijk verlies aan verkeer en het kennen van dit aantal is uiterst belangrijk om kritische aanpassingen te maken om de effectiviteit van een bepaalde gewenste actie te vergroten.
Redenen achter een daling van het conversiepercentage:
Nu we weten wat het conversiepercentage is en waarom het belangrijk is, zijn er bepaalde tekenen waarom dit percentage daalt.
- De eerste reden kan een wijziging in het ontwerp van de site of de bestemmingspagina zijn. Een wijziging in het ontwerp kan bezoekers tot onzekerheid leiden, of ze kunnen nu de gewenste actie vinden en dus een verlies aan conversieratio veroorzaken. Om dit soort redenen voor een verlies in conversieratio te voorkomen, moet u altijd A/B-testen doen, en als u dat om welke reden dan ook niet kunt doen, zorg er dan voor dat uw "actie-items" zo zichtbaar en toegankelijk mogelijk zijn.
- Controleer of uw tag defect is. Soms, wanneer u ontwerpwijzigingen of wijzigingen aan de tag zelf aanbrengt, kan het zijn dat u uw tag beschadigt. Een onjuist geconfigureerde tag kan leiden tot valse rapportage en u kunt een verlies aan conversies oplopen, terwijl dat in werkelijkheid niet het geval is. Zorg er bovendien voor dat u uw tag niet te ingewikkeld maakt. Een enkele tag kan in theorie worden gebruikt om veel informatie te volgen. Dit brengt echter een prijs met zich mee. Het kan de snelheid van uw site beïnvloeden en een vertraagde reactie of geen reactie op de tag zelf veroorzaken. Overbelast uw tag niet en zorg er ook voor dat deze perfect is geconfigureerd.
- Snelheid! Ja, het is een belangrijke factor. Een sneller ladende site of bestemmingspagina is essentieel om hoog te scoren in de conversietrackinggrafiek. Als uw hoge conversieratio om de een of andere reden daalt, test dan en kijk hoe snel uw bestemmingspagina wordt geladen. Door bepaalde factoren kan een voorheen snel ladende pagina traag worden. Een van de redenen kan zwaar verkeer zijn. Misschien kan uw server de belasting niet aan en wordt uw pagina hierdoor traag geladen. Een langzamere pagina kan ertoe leiden dat bezoekers uw site gewoon verlaten en niet doen wat u van plan was. Zorg er altijd voor dat uw pagina's volledig zijn geoptimaliseerd en dat uw server het verkeer aankan, vooral als u een advertentiecampagne uitvoert.
- Gebroken pagina of gebroken ontwerp. Soms is de reden achter een daling van de conversieratio een gebroken paginaontwerp. U heeft zojuist een wijziging aangebracht die een goede invloed zou moeten hebben op de prestaties van uw site; in werkelijkheid werkte het echter averechts. Zorg ervoor dat u de impact van elke wijziging controleert, zelfs als die wijziging niet bedoeld was voor uw specifieke bestemmingspagina. Soms kan een wijziging in de algehele lay-out van uw site ervoor zorgen dat uw kostbare bestemmingspagina's leiden tot een verlies aan conversiepercentage. Het wordt altijd aanbevolen om uw bestemmingspagina's te controleren, met name de pagina's die goed presteren of in het verleden beter presteerden. Controleer altijd of u twee of drie verschillende browsers gebruikt en ook de incognito- of privémodi van die drie browsers.
- Concurrentie. Kijk of uw concurrentie plotseling een betere SERP (Search engine results Pages) ranking heeft behaald en dat uw bezoekers nu naar hen op weg zijn. Of misschien hebben ze een aantrekkelijker schema dan jij, of misschien is hun ontwerp beter dan het jouwe. In een steeds veranderende online wereld moet je je concurrentie altijd in de gaten houden. Onthoud dat wat je ook doet, zij dat ook kunnen doen, en als ze uiteindelijk één ding beter doen dan jij, zal je conversieratio als een blok vallen en zullen ze omhoogschieten. Je moet altijd proactief zijn.
Wil je de conversie verhogen van je productpagina? Of de conversie verhogen van je homepage?